חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סינטרקלאס Sinterklaas – החג של הילדים

החג ההולנדי המקורי ומשפחתי כל כך Sinterklaas מגיע לשיאו ב-5 לדצמבר כל שנה.
מקור החג הוא חגו של הקדוש ניקולאס שנחגג גם בגרמניה ובעוד מקומות אולם הגרסה ההולנדית שלו, הכי משפחתית והכי חביבה. ישראלים שמבקרים בהולנד כבר החל מסוף ספטמבר יוכלו להרגיש את סממני החג ואת תחילת אירועי סינטרקלאס Sinterklaas או בקיצור סינט Sint.

החלקה על הקרח באמסטרדם

הסממנים הראשונים להתקרבות החג יהיו עוגיות הפפרנוטן Pepernoten אותן תמצאו בכל חנות מזון או סופרמרקט. Pepernoten הן עוגיות קטנות וחומות מתובלות בג'ינג'ר ולידן בפינה חגיגית בסופרמרקט תמצאו אותיות האלפבית ההולנדי עשויות שוקולד, בובות שוקולד/מרציפן בדמות קדוש נוצרי עם כובע גבוה ומטה מעוקל בקצה (הוא סנט ניקולס) וזה הכי קרוב לסממני חג נוצרי שתתקלו בהם בחודש הקרוב עד מועד החג, כאמור בחמישי לדצמבר.

כל שנה נבחרת עיר אחרת בהולנד, להיות המארחת הרשמית של הסינטרקלס והמאורע משודר בטלוויזיה לשמחת כל ילדי הולנד ומשפחותיהם. סנטרקלאס  Sinterklaasאו סינט Sint מגיע כל שנה להולנד וזה קורה באמצע נובמבר והביקור אורך כשבועיים שלושה עד השיא שהוא גם יום חופש. לסינט יש עוזרים שובבים שנקראים פיטים שחורים Zwarte Piet.

 

אז מה עושים סינט והפיטים השחורים בביקורם השנתי בהולנד?

ה-S מהשוקולד

מטרת הביקור היא חינוכית – לבדוק את התנהגותו של כל ילד וילדה ברחבי הולנד. הטובים יקבלו מסינט מתנה קטנה בצרוף ברכה בחרוזים. הילדים שלא התנהגו יפה בשנה החולפת, יקבלו שקית קטנה עם מלח (או אפילו הצלפה קלה ב"טוסיק" עם המטאטא של הפיטים).
האגדה מספרת שילדים רעים במיוחד, נחטפים ע"י סינט הקדוש ומובלים בשק המתנות הריק, חזרה למולדתו של סינט בספרד, עד אשר ישפרו דרכיהם ויוחזרו למשפחותיהם בהולנד.
אגדת סינטרקלאס מספרת שהוא גר בספרד כל ימות השנה ולקראת החג שלו הוא מגיע בספינת קיטור ישנה לחופי הולנד.

 

ציון החג בהולנד

סיינט ניקולאס מבארי

בכל רחבי הולנד מתקיימת חגיגה גדולה בחוצות העיירה או העיר, לציון הגעתו של סינט. חגיגה זו מתקיימת בכל ישוב באחד מסופי השבוע בנובמבר- כל ישוב בסופ"ש אחר. עם הגעת הספינה אל העיירה, מתקבצים תושבי האיזור עם ילדיהם, על המזח ומקבלים את פני הספינה וסינט. יחד עם סינט על הסיפון נמצא סוסו הלבן הנאמן אמריקו – Ameriko  וסינט יורד רכוב על סוסו אל ההמון הממתין ומריעה. הפיטים השחורים, בלבושם הססגוני, כבר מקפצים על הסיפון בחוסר סבלנות וזורקים עוגיות Pepernoten אל הקהל. הפיטים רצים וקופצים סביב סינט הקדוש וסוסו, שמתקדמים לאיטם תוך כדי עשיית מעשי קונדס מטופשים ומפחידים קצת את הילדים שבקהל. כך נוצרת שיירה של סינט על סוסו אמריקו, הפיטים השחורים, ילדי העיירה והסביבה שאליהם מצטרפים כלי רכב מקושטים כיד הדמיון הטובה עליהם.
התהלוכה האיטית מתקדמת המסלול ידוע בעיירה תוך השלכת עוגיות ומיני מתיקה לכל עבר. מבין הפיטים השחורים המלווים את סינט, יש אחד חשוב יותר והוא הפיט הראשית Hoofdpiet שצועד לצד אמריקו – סוסו של סינט, והוא נושא את שרביטו וספרו של סינט.
זהו הספר בו כתוב כל המידע שחשוב שסינט ידע על מנת להבחין בין הילדים הטובים שיזכו במתנה לבין הרעים שיקבלו מלח במקרה הטוב או יחטפו אותם במקרים הקשים יותר. בסיום התהלוכה, מתכנסים הפיטים וסינט באולם בית העיריה ושם הם עוסקים בקריאת הספר וחריצת גורלם של ילדי העיירה.

 

הטיפים השווים באמת נמצאים במיילים...

סליחה על ההפרעה… כאן טל וגיא :-)
נשמח לשלוח לך עוד מידע חשוב ואיכותי לתכנון הטיול להולנד, למשל:
– הסברים על כפרי נופש ואיפה כדאי ללון.
– לאן טסים ואיך מזמינים כרטיסים בקלות.
– אטרקציות, פארקי שעשועים ואתרים לביקור בכל הולנד.
– מידע על תקשורת ואפליקציות, השכרת רכב, ביטוח נסיעות ועוד.
– וגם הנחות מיוחדות, כדי שלא תשלמו הרבה ;-)

סינטקלאס וחג המולד

הצד המשפחתי של החג, מזכיר במידה רבה את החג הקרב ובא – חג המולד, שנחגג כ-3 שבועות אח"כ ב-24 בדצמבר, עם קדוש אחר הוא סנטה קלאוס.
בסינטקלאס מתכנסת המשפחה ב-5 לדצמבר בערב, לאחר שהסינט ופמלייתו חרצו את גורלם של הזעטוטים, ובודקים מה עלה בגורלו של כל ילד וילדה במשפחה. באמצע החדר מונח סל גדול מכוסה בבד, והסל מלא במתנות. כל אחד מהנוכחים שולף מתנה שמצורף לה שם של ילד. המתנה מועברת מיד ליד עד שמגיעה לילד ששמו מצויין על המתנה.
הדגש בנתינת המתנות הוא לא על דברים יקרים וקנויים, אלא להיפך – על המתנות להיות מקוריות, יצירתיות ומפתיעות ככל האפשר. שימת לב רבה ניתנת לאריזת המתנות ביצירתיות ובאופן שיפתיע את מי שקיבל את המתנה.
לדוגמא: אריזה גדולה למתנה קטנטנה או אריזה של משהו קנוי ובתוכה עוגה ביתית קטנה או ממתק ממרציפן. המתנות כולן, ניתנות כמובן בשם סינט ולא בשמו של קונה המתנה האמיתית וחלק מההנאה היא לנחש ממי באמת המתנות. אחת המתנות שחייבת להיות באירוע המשפחתי הוא חמשיר קצר, אותו כתב סינט לאחד הילדים. החמשירים הם בדרך כלל מצחיקים ומזכירים אנקדוטות מצחיקות מחיי המשפחה והילד או ילדה, שקרו במהלך השנה האחרונה.

המאכלים של החג

עוגית Speculaas עם שוקו חם!!

נהוג לאכול מאכלים ייחודיים לחג זה:

-עוגיות Speculaas פריכות עם שוקו חם (בתחילת דצמבר קרררר)
-מיני ממתקים ובעיקר דמויות עשויות ממרציפן בשלל צבעים
-שוקולד – כל אחד מבני המשפחה יקבל, בדרך כלל, את האות הראשונה של שמו עשויה משוקולד
-בנקט Banket הוא מאפה בצק עלים בצורת גליל מאורך וממולא בשקדים טחונים ומומתקים. מוגש חם

 

נעליים ליד האח

בשבועות שבין הגעתו של סינט עם סוסו וחבורת הפיטים השחורים, ועד החג עצמו נוהגים ילדי הולנד להניח את נעליהם על יד האח. משום מה? האגדה מספרת שהפיטים השחורים, האחראים על חלוקת המתנות, נכנסים לבתים דרך הארובה. הילדים מניחים בתוך הנעל משהו טעים עבור אמריקו – סוסו של סינט. מניחים בנעל גזר, תפוח או קצת חציר או עשב. בבוקר, המטעמים לסוסו של סינט ייעלמו ובמקומם יהיו מתנות – הפיטים השחורים לקחו המתנות להאכיל את הסוס ושמו מתנות לילדים הטובים שדאגו לסוס.

כפור בשפלת הולנד

לעיתים תוכלו להיתקל בפתח חנויות סופרמרקט, במדפים שהחנויות התקינו במיוחד עבור הילדים להניח עליהם נעליים עם מתנות. הרעיון הוא לגרום לילדים להביא את הוריהם לחנות כל יום לבדוק האם כבר קיבלו מתנה בנעלים שהשאירו על המדף. סינט גם יבקר את כל בתי הספר וגני הילדים וכווולם יחגגו בשירי החג בעוד הפיטים מחלקים ממתקים לילדים. בכל החנויות ומרכזי הערים מתנגנת ללא הרף מוזיקת חוצות ממבחר שיריו של סינט, המבטיחים לילדים הטובים שבחבורה מבחר מתנות ותופינים מתוקים. האוירה היא מחשמלת ועליזה ומצליחה לגרום לקצת חום בלב ואור בעיניים בתוך החשכה המוקדמת, הקדרות של היום והקור שאופיינים להולנד בתקופה זו של השנה – חודש נובמבר.

אגדה הולנדית שמתאימה לסינטקלאוס, מספרת על איכרה יפיפייה שהתאלמנה בגיל צעיר ונשארה בודדה עם חווה גדולה שבעלה הוריש לה. שכניה הנחמדים שלחו אליה לעזרה את נער החווה שעבד אצלם. בחלוף הימים, התאהבה האלמנה בעלם הצעיר אולם בגלל שהוא היה צעיר וממעמד פועלים פשוט, לא יכלה האלמנה העשירה לפנות אליו באופן ישיר ולשפוך את ליבה. הגיעו הימים של חג סינטרקלאס, והאלמנה הציעה לבחור שחשקה בו, להניח את נעלי העץ שלו על יד התנור שבביתה – אולי יבוא הקדוש בלילה וישאיר לו מתנה. למחרת בבוקר כשהגיע הבחור לעבודה, רץ לקחת את נעליו מהתנור והנה – מצא את מעבידתו עומדת בתוכן. מיד הבין את הרמז, נשא אותה לאישה לשמחת כולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידע נוסף לטיול בהולנד

הטבה –
 3% הנחה על כפרי הנופש של רשת Centerparcs

הדרכות על הולנד ישר למייל (בחינם!)

קבלת החומרים מהווים הסכמה לתקנון השימוש באתר