חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אמסטרדם והיהודים: לא מעט נקודות השקה

הצד היהודי של אמסטרדם נוכח בשלל היבטים בעיר. אלו הם לא רק יחסי האהבה בין ישראל להולנד, אלא גם העובדה שבמשך שנים הייתה בעיר קהילה יהודית ענפה, שהידלדלה בתקופת מלחמת העולם השנייה ואחריה – האתר החשוב מכולם המזוהה עם כך הוא בית אנה פרנק, כמובן. אלא שגם היום, כשמספר היהודים באמסטרדם הוא מצומצם יחסית, יש הרבה מאד נקודות השקה בין אמסטרדם לבין העם הנבחר שלו. אם אתם מבקרים באמסטרדם ורוצים לקבל קצת חוויה יהודית, כדאי שתדעו הכל על אמסטרדם והיהודים.

בית אנה פרנק
בית אנה פרנק

בית אנה פרנק Anna Frank Huis הוא אחד האתרים התיירותיים החשובים באמסטרדם, ולא בכדי: כל אדם המבקר באמסטרדם רצוי שייכנס לבית וילמד את הסיפור הטראגי על הילדה עם היומן המפורסם ביותר בעולם, אשר היא ומשפחתה הסתתרו מהנאצים בבית הזה בדיוק עד שהוסגרו והומתו במחנות הריכוז. עבור היהודים/הישראלים, מדובר בחוויה מטלטלת אפילו יותר.

אי אפשר שלא להתרגש או אפילו להזיל דמעה כשרואים את בית אנה פרנק עומד על תילו באמצע הרחוב, קוראים את סיפורה של
המשפחה (ניתן לקבל חוברת מידע בעברית) ורואים איך וכיצד הכל קרה. הבית מציע שחזור של האזור בו גרו בני משפחת פרנק וגם את המסתור שלהם, כולל חדר המסתור, לצד חפצים, תמונות, קטעים מיומן, סרטוני וידאו ועוד. מומלץ להגיע לבית אנה פרנק בשעות הבוקר או לקראת סגירה, שעות עמוסות פחות, ולהימנע ככל האפשר משעות הצהריים בהן נערכים בו פעמים רבות סיורים לילדי בית הספר.

לרכישת כרטיסים לסיור בבית אנה פרנק…

החלקים ה"היהודיים" של אמסטרדם

לצד בית אנה פרנק, יש באמסטרדים מספר מקומות נוספים שמזוהים עם יהודים. רובע פלאנטז'ה Jodenbuurt and De Plantage נחשב לרובע ה"היהודי" של העיר, עם קהילה שהייתה משגשגת החל מהמאה ה-17 ועד לימי השואה. ביקור ברובע יאפשר לכם להתרשם ממספר אתרים המקושרים ליהודים שחיו באמסטרדם. המוזיאון להיסטוריה יהודית Joods Historisch Museum מאפשר לנו לחזור כמה מאות שנים אחורנית. הוא הוקם בשטחם של ארבעה בתי כנס שנפגעו במלחמה ומלמד אותנו הרבה על האוכלוסייה היהודית שחיה בעיר, המנהגים שלהם, יצירות אומנות של יהודים ואף אגף ליהודים שהופך את הלימוד למעט חווייתי יותר.

הסטאטהאוס-מוזיקתיאטר
הסטאטהאוס-מוזיקתיאטר

המוזיאון להיסטוריה יהודית נמצא בתחומיו של אתר חשוב אחר ליהודים, בית הכנסת הגדול Grote Synagoge אשר גם בו חשוב לבקר. המבנה המפואר והעצום הזה, שהוקם ב-1671, מרשים מאד מבחוץ אך גם מבפנים. אפשר לערוך בו ביקור קצר או אפילו להזמין סיור אודיו בתשלום. מול המוזיאון יש בית כנסת חשוב נוסף, בית הכנסת הפורטוגזי Portugese Synagoge שימש את היהודים שהיגרו להולנד מספרד, כשניתן להיכנס להתרשמות ממנו למשך מספר דקות.

לרכישת כרטיסים למוזיאון להסטוריה יהודית…
> לרכישת כרטיסים לבית הכנסת הפורטוגזי…

התיאטרון ההולנדי Hollandsche Schouwburg לא נשמע כמו אתר שנוגע במיוחד להיסטוריה היהודית של אמסטרדם, אך הוא מתחבר לאחד הצדדים הטראגיים של הסיפור: עד 1942 הוא פעל על תקן תיאטרון במלוא מובן המילה, אך באותה שנה שינה את ייעודו למכנה ריכוז ליהודי העיר, טרם שליחתם למחנות ההשמדה והריכוז. התאטרון ההולנדי נמצא במבנה פשוט יחסית למראה, אך עיקר העניין הוא בחלק הפנימי שלו. שם נמצאת חצר עם עמוד זיכרון עליו שמות הנספים. התאטרון מאפשר לכם לצפות בסרטוני וידאו נדירים של יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה, לצד פריטים היסטוריים אחרים המוצגים בתערוכה.

הטיפים השווים באמת נמצאים במיילים...

סליחה על ההפרעה… כאן טל וגיא :-)
נשמח לשלוח לך עוד מידע חשוב ואיכותי לתכנון הטיול להולנד, למשל:
– הסברים על כפרי נופש ואיפה כדאי ללון.
– לאן טסים ואיך מזמינים כרטיסים בקלות.
– אטרקציות, פארקי שעשועים ואתרים לביקור בכל הולנד.
– מידע על תקשורת ואפליקציות, השכרת רכב, ביטוח נסיעות ועוד.
– וגם הנחות מיוחדות, כדי שלא תשלמו הרבה ;-)

לפניכם סרטון שמציג כמה מהצדדים היהודיים של אמסטרדם:

אוכל כשר באמסטרדם

יש יהודים שמגיעים לאמסטרדם ולא בהכרח מקפידים על אוכל כשר, אך לעומתם רבים שדווקא כן. אותם אנשים ישמחו בוודאי לשמוע על האופציות הכשרות לאוכל באמסטרדם, אופציות שבהחלט קיימות. בעיר יש מספר מסעדות כשרות שמציעות בעיקר אוכל ים תיכוני, עם מאכלים "ישראליים" מוכרים (פלאפל, שווארמה, קוסקוס ועוד). לצד זה תמצאו מסעדות כשרות אחרות שמתמקדות בעולם קולינרי אחר. בין המסעדות הכשרות של אמסטרדם תמצאו את מסעדת הגריל גולן Golan Amsterdam, מסעדת הכרמל הממוקמת רחוק יחסית מהמרכז Hacarmel Kosher Resteraunt, מסעדת השף "הברון" Habaron המתמקדת באוכל אירופאי, הפיצריה הכשרה Pizza & Co ועוד.

פלאפל
פלאפל

באמסטרדם נמצאת גם המסעדה המאד מאד מדוברת של השף הישראלי מושיק רוט, Moshik&, המסעדה שהעניקה לו את דירוג שני כוכבי מישלן (השף הישראלי היחיד שעשה זאת). המסעדה מתמחה בבישול מולקולרי ומציעה תפריט מגוון במחירים יקרים אבל סבירים. מיותר לציין שהיא לא כשרה.

לא מעט ישראלים המגיעים לאמסטרדם מעוניינים שהמוצרים שהם ירכשו להכנה עצמאית של ארוחות יהיו כשרים. בסביבת הרובע היהודי ניתן למצוא מספר חנויות כשרות, בין הסופרמרקט העצום Mouwes ברחוב Kastelenstraat 261, "הפינה של דוד" David's Corner ב- Kastelenstraat 114  או האטליז הכשר Marcus הממוקם ב-Waalstraat 17.

 

ואיך אפשר בלי אייאקס?

משחק כדורגל באמסטרדם הוא הרבה יותר מספורט, אלא תרבות של ממש. כאשר הולכים למשחק של אייאקס אמסטרדם, הקבוצה ההולנדית המעוטרת, מקבלים לכן חוויה גדולה: לא רק מבחינת החוויה הספורטיבית (אייאקס היא עדיין לא ברצלונה), אלא בגלל האווירה והעובדה שאייאקס מזוהה עם היהודים אולי יותר מכל. הקבוצה מכונה "היהודים" עקב מספר רב של יהודים ששיחקו ושלקחו בה תפקידי מפתח במהלך השנים, יחד עם הקרבה של האצטדיון הקודם לרובע היהודי. לכן, מחזה שכיח הוא שלל דגלי ישראל באצטדיון, או אפילו אוהדים שעוטים על עצמם מגן דוד בשלל צורות. למרות שבמהלך השנים האחרונות שמענו על התנגדויות שונות להבלטת הקשר, הוא עדיין חי וקיים.

האמסטרדם ארנה
האמסטרדם ארנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידע נוסף לטיול בהולנד

הטבה –
 3% הנחה על כפרי הנופש של רשת Centerparcs

הדרכות על הולנד ישר למייל (בחינם!)

קבלת החומרים מהווים הסכמה לתקנון השימוש באתר