חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אגדת הילד ההולנדי והאמת

 

סיפור או אגדה..

לפני הרבה שנים, התחוללה סערה נוראית בכל רחבי הולנד. הרוח שרקה, גשם זלעפות הכה בחלונות, וגלי הים איימו לפרוץ את הסכרים והדייקים שהקיפו כל עיירה וכפר, שדות ודרכים. כל הילדים היו סגורים עם הוריהם בלילה בבית ומקווים שהסערה תחלוף עד הבוקר.
ילד אחד, קטן וחמוד צפה על הרחוב הסוער והוקסם מטיפות הגשם הענקיות, שנפלו מהשמיים היישר אל מרצפות הרחוב. ברק הבזיק והאיר את השמיים ואורו נצנץ על פני זרם דק של מים, שירד ממרכזו של הסכר שמול הבית – הסכר ששומר על העיירה שלהם. איש לא הבחין בדליפה והילד ידע היטב, שאם לא יסתמו את החור מיד, עד הבוקר יציפו המים את העיר.

בלי לחשוב פעמיים, קם הילד ממיטתו ורץ אל החור שנוצר בסכר. הגשם שטף את שיער ראשו, הרוח העיפה את מעילו, המגפיים היו ספוגים במים, אך הוא היה נחוש בדעתו להציל את העיר. דבר לא עמד בדרכו, לא הקור, לא הרוח ולא החושך. איש לא ראה את הילד, גם לא כשרץ ברחוב לעבר הדייק, וגם לא כשטיפס על הדייק לעבר החור שנוצר בו. איש גם לא הבחין בו כשנעץ את זרת ידו הימנית וסתם את החור שנפער בדייק – אף אחד לא שם לב ולא ראה את הילד.

כך עמד הילד כל הלילה כשהגשם ממשיך להכות בגופו, הרוח התגברה, וזרם המים איים לחדור מבעד לזרת של הילד. עם עלות השחר, הסערה נרגעה מעט ולפתע, עובר אורח עבר ברחוב וראה את הילד על הדייק: "ילד, רד מיד מהסכר", צעק אל הילד.
"אינני יכול… המים…" ענה הילד התשוש בקול חלש. "רד משם, זה מסוכן" המשיך האיש לקרוא. אבל הילד ידע כי אסור לו לשחרר את הזרת, כי המים מיד יפרצו ויסכנו אותו ואת כל הכפר. הילד בשארית כוחותיו צעק אל האיש, "יש חור בדייק". מיד הבין האיש את מה שרואות עניו ורץ להזעיק עזרה.

מיד הגיעו כבאים ושוטרי הכפר וגם קהל גדול התקבץ סביב האזור. השוטרים טיפסו על הדייק לחלץ את הילד בעוד הכבאים דואגים לסתום הפרצה בדייק ולמנוע מהמים לזרום ולהציף הכפר. הקהל הרב מיד הבין את מה שהילד עשה והחל רחש בין הקהל: "הילד, הילד שעומד שם הציל את כולנו. הילד גיבור. הביטו כיצד לבדו הוא עצר את הזרם".

השוטרים הורידו את הילד אחר כבוד ונשאו אותו על כפיים לקול תשואות ההמון השתולל משמחה. איך קוראים לילד? זאת לעולם לא נדע.

מקורו של הסיפור…

סיפור הילד שהציל את הכפר ההולנדי מוזכר לראשונה בספר "חברים לעת צרה" של סופרת הילדים האמריקאית ממוצא הולנדי, מרי מייפס דודג'. הספר מספר על הנס וגרטל ברינקר, אחים הולנדים המבקשים לזכות בזוג מחלקי קרח, אותם הם מקווים למכור ואת הכסף לתת לאביהם העני.

הטיפים השווים באמת נמצאים במיילים...

סליחה על ההפרעה… כאן טל וגיא :-)
נשמח לשלוח לך עוד מידע חשוב ואיכותי לתכנון הטיול להולנד, למשל:
– הסברים על כפרי נופש ואיפה כדאי ללון.
– לאן טסים ואיך מזמינים כרטיסים בקלות.
– אטרקציות, פארקי שעשועים ואתרים לביקור בכל הולנד.
– מידע על תקשורת ואפליקציות, השכרת רכב, ביטוח נסיעות ועוד.
– וגם הנחות מיוחדות, כדי שלא תשלמו הרבה ;-)

באחד מפרקי הספר (18 ככל הנראה) מסופרת האגדה אודות הילד ההולנדי שהציל את הכפר, כחלק מסיפור על שיעור בבית הספר של הנס. הסיפור הוא פרי דמיון של הסופרת. בשנים של אחרי מלחמת העולם השניה, תיירים אמריקאים שהגיעו להולנד ושאלו על הסיפור ומקום האירוע נתקלו בהולנדים שכלל לא הכירו את הסיפור וכמובן לא מקום מסויים שמציין את גבורת הילד.

בשנות החמישים של המאה שעברה, הבינו רשויות התיירות של הולנד, שיש כאן פוטנציאל תיירותי מצויין והציבו פסל המציין את הילד והדייק, בעירה ספארנדם. כתוצאה, במהדורות הבאות של הספר, צויין כבר שם העיירה ככפרו של הילד. לימים נבנה בכניסה למדורודאם גם פסל המציין את גבורת הלד והדייק – ממש בכניסה לפארק המיניאטורות.

**הפסל בספארנדם נמצא בכתובת: IJdijk , 2063 JS Spaarndam Gem. Haarlem  פינת סמטת Smalle Steeg

**מדורודאם – כתובת: George Maduroplein 1, 2584 RZ Den Haag

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידע נוסף לטיול בהולנד

הטבה –
 3% הנחה על כפרי הנופש של רשת Centerparcs

הדרכות על הולנד ישר למייל (בחינם!)

קבלת החומרים מהווים הסכמה לתקנון השימוש באתר